Volgens analist Matthew Ball leeft er hoop in de game-industrie dat GTA VI 100 dollar gaat kosten, zodat andere ontwikkelaars eindelijk meer kunnen vragen dan 60 dollar voor een AAA-game.
Via:
Op zich geen gekke gedachte of hoop, AAA-games kosten sinds 2006 al standaard 60 dollar. Met een jaarlijks gemiddelde van 2 procent inflatie zouden dat soort games eigenlijk zo'n 87 dollar moeten kosten tegenwoordig om mee te gaan met de prijsstijging van ontwikkelingskosten.
Tocht voelt het voor mij vreemd om zo'n stap te zetten. Games maken wordt inderdaad steeds duurder, maar het is wat mij betreft de vraag of al die enorme ontwikkelingskosten het wel waard zijn. GTA VI zal ongetwijfeld een tof spel worden, maar ik heb ook enorm veel plezier gehad met indietitels die maar een fractie van de ontwikkelingsbudgetten van Rockstar hadden. Sterker nog, ik heb indie games gespeeld die me beter wisten te raken dan GTA V.
En misschien is het wel beter om geen standaardprijs meer te hanteren, maar om games individueel te beprijzen, afhankelijk van de ontwikkelingskosten en winstmarges die ontwikkelaars graag willen hebben? Uiteindelijk is het dan aan ons of we het de moeite waard vinden om een spel aan te schaffen. Het gebeurt standaard in de indiewereld. Hoewel er natuurlijk genoeg bezwaren te benoemen zijn voor dat soort praktijken 🙂